Az „E-közigazgatás az építésügyben: elektronikus ügyintézés, gyorsabb engedélyeztetés” címmel
2012.06.28. napján a Belügyminisztérium Márványaulájában elhangzott előadás
képi anyaga és lejegyzett szövege
Jelen jegyzet azoknak a fogalmaknak a tisztázását tűzi ki célul, melyek az elektronikus műszaki leírások, dokumentációk készítése, kezelése, továbbítása során felmerül, a miértek és a hogyanok megértéséhez ismerni érdemes. A jegyzet azon magánindíttatású céllal készült, hogy azon kollégáknak, ismerősöknek segítsek, akik a papír alapú dokumentálásról most térnek át az elektronikus dokumentálásra, vagy csak új e-dokumentálási módszerek iránt érdeklődnek. Ennek megfelelően a jegyzet változatlan formában szabadon terjeszthető és forrásmegjelöléssel hivatkozható. A jegyzet ugyanakkor időnként új információkkal frissül, így érdemes mindig a láblécben feltüntetett forrásra és dátumra is tekintettel lenni.
Varga Illés Levente - Műszaki dokumentációk alapfogalmai
Mondhatni évtizedes tapasztalatok alapozzák meg az elektronikus műszaki leírások, dokumentációk gyakorlatát. A legmeghatározóbb megoldás ezek közül kétségtelenül a PDF alapú. Jelen ismertető a PDF dokumentumok szokványos eszközökön történő készítését, kezelését, nyomtatását mutatja be. A jegyzet azon magánindíttatású céllal készült, hogy azon kollégáknak, ismerősöknek segítsek, akik a papír alapú dokumentálásról most térnek át az elektronikus dokumentálásra, vagy csak új e-dokumentálási módszerek iránt érdeklődnek. Ennek megfelelően a jegyzet változatlan formában szabadon terjeszthető és forrásmegjelöléssel hivatkozható. A jegyzet ugyanakkor időnként új információkkal frissül, így érdemes
mindig a láblécben feltüntetett forrásra és dátumra is tekintettel lenni.
MAGYAR ÉPÍTÉSZ KAMARA
Beszámoló az elnökség 2011. első félévi munkájáról
Elnökségi ülés – 2011. július 29.
A Magyar Építész Kamara fennállása óta eltelt 14 évben eddig soha nem
tapasztalt nehéz időszakot él át a magyar építész társadalom. Az
elhúzódó válság alapjaiban kezdi ki a mai tervezőirodai rendszert,
létükben veszélyezteti a tervezőirodákat. A gazdasági kilábalás
érezhetően lassúbb lesz a vártnál. Ma még jósolni is nehéz, hogy mikor
indul meg újra úgy a gazdaság, hogy építési igények és megrendelések
formájában, a tervezőirodákban is érezhető legyen.
A MÉK elnökségének
tagjai, mint szakmagyakorló építészek, teljes mértékben átérzik ezt a
rendkívül nehéz helyzetet, és elsődleges célkitűzésüknek tartják, hogy
épségben, biztonságosan kormányozzák át a szakma önkormányzati
szervezetét a viharos vizeken. Mindamellett ilyen nehéz körülmények
közepette is meg kell őrizni az optimizmusunkat, amellyel a jövőben
tekintünk, és amellyel dolgozunk. Az elnökség elmúlt fél éve ennek a
kettősségnek a jegyében telt, miközben igyekeztünk megvalósítani a
törvényes keretek között küldöttgyűlés által elfogadott programot és
célkitűzéseket, amelynek mentén az építész társadalom megerősödve
kerülhet ki a folyamatból. Az elnökség a július végi ülésén áttekintette
az eddig elvégzett munkát, és számba vette az elért eredményeket.
Az építészeti tevékenységet folytatók érdekeinek a képviselete:
Az építészeti tevékenység társadalmi elismertségének javítását alapvetően a nemzeti építészetpolitikai program kidolgozásával és gyakorlati alkalmazásával látjuk megvalósíthatónak. A MÉK 2003. év óta következetesen dolgozik ezen a programon, amely ebben a félévben rendkívül nagy lendületet vett az Európai Unió vezető országaként megrendezésre kerülő EFAP (Európai Építészetpolitikai Fórum) konferencia megrendezésével. A Belügyminisztérium által nyújtott támogatás felhasználásával a MÉK Külügyi munkabizottsága volt a főszervezője a rendezvénynek, amely kiemelt programja volt az elnökségnek. A konferencián 20 európai ország kb. 80 szakembere és több mint 100 magyar építész, főépítész, kormánytisztviselő vett részt. A négynapos rendezvénynek rendkívül jó visszhangja volt a külföldi és a hazai kollegák körében. A konferenciáról magyar és angol nyelvű kiadvány készült.
Rendhagyó, és reményeink szerint hagyományteremtő eseménye volt az elmúlt fél évben az Ybl díj átadása, amelyre a szakma régi óhaja szerint a művészeti díjakkal együtt, a Néprajzi Múzeum aulájában került sor. Pintér Sándor belügyminiszter Réthelyi Miklós nemzeti erőforrás miniszter társaságában adta át a díjakat. Az esemény komoly szakmai diplomáciai siker, amelyet dr. Szaló Péter helyettes államtitkár és Entz Géza kulturális tanácsadó hatékony segítségévek sikerült elérni.
A szakmai kamarák megerősítése és a tervezőirodák függetlenségének megőrzése érdekében a készülő Gazdasági Kamarai Törvény egyeztetésére kidolgoztuk az osztrák kamarai törvény és a magyar ügyvédi törvény mintájára a tervező cégek kamarai nyilvántartására vonatkozó javaslatot. A javaslat lényege, hogy az építészeti tervezési munkát folytató cégeket nem a cégbíróság, hanem a kamara tartaná nyilván. Ebből következően nem tartoznak a Gazdasági Kamara hatáskörébe. A javaslat keresztülviteléhez elsősorban a mérnöki kamara hathatós támogatása szükséges.
Az építészeti tevékenység széleskörű szakmai közönség előtti megismertetését célozza a Hungexpo Zrt-vel kötött szakmai együttműködés, amelynek keretében a Construma Szakvásáron a kamara térítésmentesen kiállítási standot, a kamarai tagok ingyenes belépőt és továbbképzési pontot kapnak. A szakvásárt és a kapcsolódó előadásokat ebben az évben a kamarai tagok kb. 50%-a látogatta meg, a belsőépítész tagozat építette a standot és folyamatos szakmai konzultációt biztosított az érdeklődőknek. A MÉK standja a kiállítás szakújságíróitól a Legszebb stand díjat kapta.
Az építészeti tevékenység társadalmi elismertségének javítása érdekében együttműködési szerződést kötöttünk a Magyar Kőszövetséggel, amelynek keretében ebben a félévben kerül megrendezésre az I. Magyar Kődesign díj – 1.000.000 Ft-os díjazással. A pályázati felhívásra 8 pályamű érkezett, amelyből a szakmai zsűri az I. díjat a Füleky Borászat - Bodrogkeresztúr – építészek: Félix Zsolt és Fialovszky Tamás, és munkatársaik – Építész Stúdió Kft. tervezőinek ítélte. A pályázatok kiemelkedő szakmai színvonaláért a zsűri ajánlására a Kőszövetség minden pályaművet különdíjban részesített.
Együttműködés a kormányzati szervekkel
BM - Építésügy Fórum
BM keretében miniszteri rendelettel felállított testületben, öt munkacsoportban 2011. év elejétől intenzív munka indult meg. A MÉK minden munkacsoportban aktívan, kezdeményezően vesz részt. A munkacsoportok és a képviselő, és a szakmai munka területei:
I. Az épített környezet alakításának helyi eszközrendszere munkacsoport
Körmendy János, Liszkay Krisztina, dr. Orosz Bálint
II. Építési követelmények munkacsoport
Csontos Csaba, Fáy Piros, Kapu László
III. Építésügyi és építés-felügyeleti hatósági eljárások munkacsoport
Mónus János
IV. Tervezési és építőipari kivitelezési munkacsoport
Noll Tamás, Kovács Imre
V. Szakmagyakorlás- oktatás-képzés munkacsoport
Birghoffer Péter, Dulácska Zsolt, Hajnóczi Péter, Makovényi Ferenc
Együttműködés a kormányzati szervekkel – Stratégiai partnerségi megállapodás
A 2010. évi CXXXI. Törvény: A jogszabályok előkészítéséről és egyeztetéséről alapján 2011. július 4.-én a kamara stratégiai partnerségi megállapodást kötött a Belügyminisztériummal.
Jogszabályok véleményezése – Alkotmány
A MÉK aktív szerepet vállalt az új Alkotmány véleményezésében. Alátámasztó munkaanyagként a főtitkár úr elkészítette az európai alkotmányok összehasonlító vizsgálatát, amelyben az épített és táji környezet megjelenését vizsgáltuk. Az első alkotmánytervezettől fogva következetesen képviseltük az egészséges, az emberhez méltó környezet jogának megjelenítését. A kamara sikere, hogy végül az erre vonatkozó utalások bekerültek az alaptörvénybe. Bízunk benne, hogy később, erre építve a sarkalatos törvényekben és egyéb jogszabályokban biztosítható lesz ennek az alapvetésnek a kifejtése.
NGM - Építésgazdasági Tanács
Matolcsy György miniszter kezdeményezésére 2010 decemberében konzultációs testületként megkezdte működését az Építésgazdasági Tanács Építés-stratégiai Albizottsága, amelynek vezetésére a MÉK elnökét kérte fel Bencsik János államtitkár. Az albizottság, amelynek munkájában döntően a szakmai szervezetek képviselői vettek részt, a Costruma szakkiállításon és vásáron megrendezett konferencián munkaközi állapotban mutatta be a koncepcióvázlatot, amelynek kidolgozott változatát júniusban adta át a nemzetgazdasági miniszternek.
Építésgazdaság élénkítő programok – javaslatok az Új Széchenyi tervhez
2010. szeptemberében átadtunk a Gazdasági Minisztériumnak a kamara programjavaslatait, amelynek elsődleges célja az építésgazdaság egyes területein a tervezési előkészítő munka elindítás volt:
1. Középületek műszaki állapot-felvételi programja
2. Pályázatelkészítő Alap felállítás önkormányzatok részére
3. Pályázatelkészítő Alap felállítása gazdálkodó szervezetek részére
Annak ellenére, hogy a programokról pozitív visszajelzéseket kaptunk, és az elmúlt fél évben minden fórúmon próbáltuk elérni azok beindítását, a mai napig erre utaló jeleket még nem látunk.
A MÉK MŰKÖDTETÉSE
A szakmai programok mellett az elnökség alapvető feladata a MÉK mint hivatal működtetése. Az elnökség ennek a feladatának is igyekezett maradéktalanul eleget tenni. A hivatali ügyintézés, a másodfokú eljárások intézése, a névjegyzékvezetés, a honlap gondozása és naprakész információkkal történő ellátása, a kamarai kiadványok előállítása, a jogosultsági vizsgáztatás, a továbbképzési rendszer folyamatosan, napra készen működött. Ebben az évben is kiadásra került a kamarai Évkönyv, amely újra tartalmazza területi felosztásban a kamarai tagok név- és jogosultság jegyzékét.
A MÉK hivatala a MÉK Nonprofit kft-vel megfelelő munkamegosztásban, üzemszerűen működött, minden beérkezett ügyet haladéktalanul elintézett, és hathatós segítséget nyújtott az elnökség, a bizottságok és a tagozatok szakmai munkájához.
Kamarai szabályozás egyszerűsítése
A felügyeleti minisztérium észrevételezése alapján és az egyszerűsítés, átlátható szabályozás érdekében a főtitkár és a jogi mb. közös munkájával megtörtént a kamara belső szabályzatainak a felülvizsgálata, egyszerűsítése. Az új alapszabályt a küldöttgyűlés egyhangú döntéssel fogadta el.
Etikai szabályozás egyszerűsítése – az eljárások gyorsítása
Az Etikai bizottság a törvényes keretek adta lehetőségeken belül elkészítette a szabályzat módosítását, amelyet a küldöttgyűlés egyhangúlag elfogadott. Ezt követően elkezdődött a MMK etikai bizottságával és a BM tisztviselőivel közösen a teljes etikai eljárásrend törvényi szabályozásának a felülvizsgálata, egyszerű, gyors eljárási rend kialakítása.
A Szakmagyakorlási mb. Csontos Csaba és Dulácska Zsolt közreműködésével a márciusi küldöttgyűlésre elkészítette a Magyar Mérnöki Kamarával közös épületek tervezésére vonatkozó Építészeti és mérnöki alkotások és szolgáltatások díjszámítási szabályzat 2011. kamarai szabályzatot. A szabályzatot a MÉK Küldöttgyűlés jóváhagyta, ezt követően a MMK elnöksége is elfogadta. A szabályzat a lektorálást és a grafikai kidolgozást követően várhatóan szeptemberben kerül kiadásra.
A Szakmagyakorlási mb. befejezte az ISO Minőségirányítási rendszert kiváltó kamara Minőségbiztosítási útmutató kidolgozását. Az útmutató tartalmazza a tervező cégekre vonatkozó minőségbiztosítási ismereteket, amelyek segítségével bármely cég kidolgozhatja a saját cégére vonatkozó rendszert leíró kézikönyvet. A MÉK elnökségének határozott szándéka, hogy az egyes közbeszerzési eljárásokban alkalmassági feltételként megkövetelt ISO tanúsítvánnyal azonos értékű minőségbiztosítási rendszert tudjon a tagjainak ajánlani.
Minőségen alapuló kiválasztás elvének érvényesítése
A Tervpályázati mb. Kalo Emese vezetésével elkezdte a tervpályázati eljárásokkal kapcsolatos általános tájékozódást elősegítő kiadvány és a tervpályázatok előnyeit bemutató kiadvány kidolgozását.
A Közbeszerzési mb. Kováts András vezetésével elkészítette a tervezőket és az ajánlatkérőket tájékoztató, az „Építészeti tervezési munkák beszerzése” című útmutatót. Az útmutató kiadása az időközben történt új Közbeszerzési törvény elfogadása miatt felfüggesztésre került. A bizottság az új törvény alapján átdolgozza az útmutatót, amelynek kiadását az őszre tervezzük.
A Kamarai reformbizottság, amelyet Ertsey Attila vezetett, februárban elkészítette összefoglaló jelentését, amelyet az elnökség tudomásul vett. Ezt követően a Területi Elnökök Tanácsa úgy döntött, hogy a bizottság befejezi a működését. A fennálló akut kérdések – tagdíjfeladási rendszer – megoldására a TÉT egy új munkacsoportot hozott létre, Hajnóczi Péter, Martin Gábor és Szász László részvételével, amelynek feladata pontos helyzetkép felvétele a területei kamarák és a MÉK működéséről és gazdálkodásáról, majd ennek alapján javaslattétel az új szabályozás kialakítására. A munkacsoport júliusban kezdte meg a munkát.
TAGOZATOK MUNKÁJA
A Belsőépítészeti tagozat O. Ecker Judit vezetésével megrendezte „A belsőépítészet minőségi térformálás” kiállítást és ehhez kapcsolódóan kétnapos konferenciát tartott. A tagozat biztosította a MÉK sikeres részvételét a Construmán, a stand megtervezésével, szponzorok megkeresésével, szakmai konzultáció biztosításával és előadások tartásával. Ebben az évben is megrendezésre került „Az év belsőépítésze” pályázat és díjátadás. Folyamatban van a 2010. évi „Terek, tárgyak, anyagok” konferencia kiadványának összeállítás, és Mikó Sándor belsőépítészről könyv készítése.
A Műemlékvédelmi és restaurátori tagozat dr. Czétényi Piroska vezetésével folyamatosan ellátta a műemlékvédelemhez kapcsolódó jogszabály-véleményezést – ezen a területen kiemelkedő jogszabályt fogadott el az országgyűlés: 2011. LXXVII. Törvény a világörökségről.
A Kert -és Tájépítészeti Tagozat Schuchmann Péter vezetésével a hazai tájépítészet eredményeit bemutató TÁJODÜSSZEIA 2010 kiállítás 2011 első félévében három új helyszínen mutatta be. A kiállítás februárban Győrben, májusban a Vajdaságban, júniusban pedig Fehérvárcsurgón - a területi építész kamarákkal társrendezésben - minden helyszínen egész napos szakmai konferenciával egybekötve került megrendezésre.
A kiállítás angol nyelven is megjelentetett katalógusával a Tagozat sikerrel szerepelt a tájépítészek nemzetközi szövetségének 2011 évi kongresszusán.
A vezetőség - a Magyar Tájépítészek Szövetségével és a SEMMELROCK Kft-vel együttműködve - megteremtette az ÉV TÁJÉPÍTÉSZE és az ÉV JUNIOR TÁJÉPÍTÉSZE díj alapításának feltételeit, a NKA pályázati támogatásával pedig biztosítottá vált a díjátadáshoz kapcsolódó szakmai rendezvények magtartása.
A Településrendező és tervező tagozat Liszkay Krisztina vezetésével rendkívül alapos szakmai munkával javaslatot tett az OTÉK fogalmak koncepcionális felülvizsgálatára, az OTÉK 1-49.§ felülvizsgálatára, valamint elkészítette az Összevont helyzetértékelés tanulmányt.
Ha röviden értékelhetem az elnökség, bizottságok és a tagozatok és a titkárság munkáját, akkor azt kell mondanom, hogy a MÉK a küldöttgyűlésen felvázolt teljes program mentén összehangoltan működött az I. félévben. Ehhez az összes résztvevő önzetlen munkájára volt. Mindenkinek köszönet az elvégzett munkáért.
Kapcsolat a területi kamarákkal
A kamara belső kohéziójának erősítése érdekében az elnökség fokozott figyelmet fordított a területekkel való kapcsolattartásra. Az elnökség tagjai a területek meghívására minden esetben részt vettek a területi taggyűléseken, elnökségi üléseken. Az elmúlt fél évben három alkalommal került megrendezésre a Területi Elnökök Tanácsának az ülés, egy alkalommal országos titkári értekezletet tartottunk.
Gazdálkodás
Az elnökség a 2010-es évben stabilizálta a kamara gazdálkodását, felszámolta az átláthatatlan és veszteséges helyzetet. Az idei évet jelentős pénztartalékkal tudtuk elindítani, de a területi kamarák előrehozott befizetési segítsége nélkül még ez is kevés lett volna az év elején jelentkező kifizetések fedezetére. Az év első felében több utófinanszírozott szakmai programot bonyolítottunk le, amely teljes mértékben lekötötte a MÉK forrásait. A kiegyensúlyozott gazdálkodást ebben a félévben csak a küldöttgyűlés által elfogadott kiegészítő tagdíjrészesedés befizetéssel, és a tisztségviselők és bizottsági tagok áldozatos munkájával – ebben a félévben a támogatási pályázat elszámolásához történt kifizetéseken túl senki nem kapott még munkadíjat, tiszteletdíjat - lehetett biztosítani.
Ugyanakkor egyértelműen látni kell, hogy az elnökség a törvényben előírt feladatainak a teljesítéséhez és a szakmai program megvalósításához nem rendelkezik elégséges forrással, működésének megfelelő finanszírozása továbbra is megoldatlan kérdés. Így a kitűzött célok megvalósítását mindig az adott pénzügyi lehetőségekhez kellett igazítanunk. Ahogy egy bölcs budapesti kollegánk javasolta „mindenki addig nyújtózkodjon, ameddig a takarója ért” elvet valósítottuk meg a gyakorlatban.
Nyílt levél és a kamarai nyilvánosság
Végül szólnunk kell egy furcsa ügyről, amely meglehetősen váratlanul érte az elnökséget. Arról a nyílt levélről van szó, amely néhány konkrét ügy kapcsán, kérdésekbe csomagolva tétlenséggel vádolta a MÉK elnökét és a MÉSZ elnökét. Miközben figyelmünket és energiánkat a beszámolóban bemutatott munka, a szakmai program megvalósítása kötötte le, folyamatosan megfelelő szinten próbáltuk kezelni a szakmát érzékenyen érintő tervpályázati ügyeket is. Meggyőződésünk, hogy a szakma érdekeinek hatékony képviselete jelenleg azt követeli meg, hogy megfontoltan, kiszámíthatóan, a politika szereplőit partnerként kezelve tárgyaljunk. Ezért tudatosan kerültük a hangos konfliktusokat. Továbbra is úgy véljük, hogy ezen az alapálláson csak akkor érdemes változtatni, ha kimerülni látszanak a fontolva haladás lehetőségei. Megítélésünk szerint itt még nem tartunk, ezért elsősorban szakmai segítség felajánlásával, szakmai tanácsadással próbáljuk ezeket az ügyeket kezelni, mindig a törvény adta lehetőségek figyelembe vételével.
Így járunk el a debreceni stadion ügyében, és így járunk el a Népstadion és a bajbajutott deviza-hiteleseket megsegítő program esetében is.
A budai vár és várlejtő rehabilitációja kiemelt kormányzati program, amelyet dr. Zumbok Ferenc miniszteri biztos irányit. A biztos úr kinevezését követően a MÉK kezdeményezője volt azoknak a szakmai találkozóknak, ahol a biztos úr bemutatkozott, és felvázolta azt az együttműködési rendszert, amelyben a szakma véleményére és munkájára számít.
A Széll Kálmán tér ügye és a főpolgármesteri tanácsnokok ügye alapvetően budapesti ügyek, ezeket az ügyeket a megegyezett munkamegosztás szerint elsősorban Bálint Imre BÉK elnök kíséri figyelemmel. Elnök úr a BÉK küldöttgyűlésén, május 20.-án beszámolt arról, hogy ő is felkérést kapott a főpolgármesteri tanácsba.
Azt természetesen elfogadhatónak tartjuk, hogy a levél megfogalmazóinak más elképzelésük van az eredményes érdekképviselet módjáról, eszközeiről. Az már kevésbé érthető, hogy olyan építész kollegák tették fel a kérdéseket, akik meglehetősen jól ismerték az elnökség intézkedéseit, álláspontját. Mindenesetre az elnökség számára is nyilvánvalóvá vált, hogy sokkal nagyobb figyelmet kell arra fordítanunk arra, hogy eljussanak a tagsághoz is a szükséges információk, láthatóvá váljék az a munka, amelyet az elnökség végez a tagság érdekében.
Budapest. 2011. július 29.
Noll Tamás
MÉK elnöke
MÉK – MÉSZ Építészetpolitikai Munkabizottság - Nemzeti Építészetpolitika 2011 ( április 25. ) | |
Európai Építészpolitikai Fórum ( EFAP ) kiadvány - 2011. május 04-07. | |
European Forum for Architectural Policies ( EFAP ) - 4-7 May 2011 - angol változat | |
Építőipari cégregisztráció – szakmai kamarai cégregisztráció | |
Construma – Legszebb stand-díj – 2011. április | |
Construma – Legszebb stand-díj – 2011. április | |
Természetes kő az építészetben – Kő Szövetség – MÉK pályázat – 2011. április | |
Fogalomtábla OTÉK | |
MEK-TTT Szakmai Fórum – Összevont helyzetértékelés 2011. 05 hó | |
OTÉK felülvizsgálat | |
Építési törvény és a hozzá kapcsolódó rendeletek | |
Javaslat az építőipari kivitelezési tevékenység felelős szakmai felügyeletére ( Kovács Imre ) | |
A Magyar Építész Kamara kamarai közvetítői szolgálatának ( mediáció ) eljárási rendje | |
Javaslat a Választott Bíróságról ( A - Memo1, B - Memo2, C – jogi javaslat) | |
MÉK – MMK közös törvény javaslat a Választott Bíróságról | |
MÉK Közbeszerzési Bizottság - Közbeszerzési útmutató 1. | |
MÉK Közbeszerzési Bizottság - Közbeszerzési útmutató 2. | |
Építész továbbképzési rendszer továbbfejlesztése ( MÉK – MKK közös javaslat ) | |
Építész továbbképzési rendszer egyszerűsítése ( MÉK – MKK közös javaslat ) | |
MÉK Oktatási Bizottság jelentése – Az építészmérnöki jogosultság helyzetének elemzése Magyarországon és az Európai Unióban – összefoglaló | |
Javaslatok a Széll Kálmán terv oktatási fejezetéhez az építőipari szakképzés területén ( Vezetői összefoglaló ) | |
Javaslatok a Széll Kálmán terv oktatási fejezetéhez az építőipari szakképzés területén ( Teljes anyag ) | |
BM_MÉK – Stratégiai partnerségi megállapodás | |
Az Alkotmányok Eu – Alapvető jogok és kötelezettségek – MÉK javaslat | |
Építésgazdasági stratégia – koncepció vázlat – összefoglalás | |
Építésgazdasági stratégia – koncepció vázlat – mellékletek | |
Gazdaság élénkítő programok - ÚSZT – Középületek műszaki állpapot felvételi programja | |
Gazdaság élénkítő programok - ÚSZT – Pályázat előkészítő alap önkormányzatok számára | |
Gazdaság élénkítő programok - ÚSZT – Fejlesztési program kkv szervezetek részére | |
MÉK – MMK Tervezői díjszámítás 2011 | |
MÉK Minőségirányítási rendszer útmutató | |
MÉK Tervpályázati Bizottság - Segédlet az épített környezet rendezésére irányuló tervezői szolgáltatások pályáztatás útján történő kiválasztásához - Tervezet | |
Elektronikus közszolgálat – elektronikus
ügyintézés - Munkaközi anyag | |
„NYILT LEVÉL” - A MÉK Elnökségének tájékoztatója |
dátum | meghívó | esemény |
2011.02.01 | Szalay Tihamér | Etikai-Fegyelmi ad-hoc Bizottság ülése |
2011.02.02 | Noll Tamás | Építésstratégia előkészítő Bizottság ülése |
2011.02.02 | Hefkó Mihály | Belsőépítészeti Szakmai Minősítő Bizottság ülése |
2011.02.02 | Dulácska Zsolt | Továbbképzési Munkabizottság ülése |
2011.02.03 | Kováts András | Tervpályázati Munkabizottság ülése |
2011.02.03 | Noll Tamás | MÉK-MÉSZ-BÉK egyeztetés |
2011.02.03 | Noll Tamás | Egyeztetés a költségbecslési segédletről |
2011.02.04 | Noll Tamás | Elnökségi ülés |
2011.02.07 | dr.Hajnóczi Péter | Energetikai jogosultsági vizsga |
2011.02.08 | dr.Hajnóczi Péter | Tervezői, szakértői jogosultsági vizsga konzultáció |
2011.02.09 | Noll Tamás | Építésstratégia előkészítő Bizottság ülése |
2011.02.09 | Makovényi Ferenc | Oktatási Munkabizottság ülése |
2011.02.09 | dr.Hajnóczi Péter | Beszámolóval végződő kötelező továbbképzés konzultációja |
2011.02.10 | Szalay Tihamér | Etikai-Fegyelmi Bizottság ülése |
2011.02.10 | Körmendy János | Jogi Munkabizottság ülése |
2011.02.11 | Liszkay Krisztina | Terület- és településrendezési Tagozat kibővített vezetőségi ülése |
2011.02.11 | Kampis Miklós | Felügyelő Bizottság ülése |
2011.02.14 | Noll Tamás | Kiselnökségi ülés |
2011.02.14 | O.Ecker judit | Év Belsőépítésze 2010 pályázat Bíráló Bizottsági ülése |
2011.02.15 | Rácz Jolán | EFAP ülés - Külügyi Munkabizottság |
2011.02.16-17 | O.Ecker judit | Belsőépítészeti konferencia a FUGA-ban |
2011.02.16 | Noll Tamás | Építésstratégia plenáris ülése |
2011.02.23 | Ertsey attila | Szakmapolitikai ülés |
2011.02.24 | Noll Tamás | Területi elnökök Testületi ülése |
2011.02.25 | Csontos csaba | Szakmagyakorlási Munkabizottság ülése |
2011.02.28 | Liszkay Krisztina | Terület- és településrendezési Tagozat kibővített vezetőségi ülése |
Az európai országok építészetpolitikája angol nyelven a következő hivatkozásokról tölthető le:
Hollandia ("A Culture of Design, vision on architecture and spatial design"):
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/rapporten/2009/01/15/a-culture-of-design-vision-on-architecture-and-spatial-design.html
SVÉDORSZÁG ("Architecture and Politics"):
http://www.arkitekt.se/s57171
Utoldó modósítás: 2010.12.15
A közvetítői tevékenység, - vagy más néven mediáció - konfliktuskezelő,
megoldást kereső eljárás. Az eljárást a felek vitájában semleges,
pártatlan szakember: a közvetítő (a mediátor) vezeti. A közvetítői
eljárás egyszerű, átlátható és a felek bevonására épülő szabályozott
keretei segítik a megoldatlan konfliktussal és problémával szembesült
feleket.
A közvetítői eljárás lényegesen kedvezőbb a konfliktusba érintett felek számára. Ennek folytán közöttük a kapcsolat rendszerint javul és a jövőre irányultság miatt hosszú távú változást és élhetőbb kapcsolatot eredményez a felek között. A bírósági eljárásnál lényegesen olcsóbb és gyorsabb a közvetítői eljárás. A peres eljárások esetében évek múlva várható csak jogerős ítélet, amely az abban kifáradt feleknek gyakran nem is szolgál megelégedésükre és a végrehajtás még akkor sem történik meg.
A közvetítői eljárásban a közvetítő mindenekelőtt a felek között akadozó, esetleg zsákutcába jutott kommunikációt kezeli. A személyeskedéstől, a megoldást lehetetlenné tévő érzelmi behatásoktól függetlenítve, a megoldásra váró problémát tárja fel. A szemléletváltás folytán az addigi akadályok jórészt zárójelben kerülnek, a felek között nyitottság alakul ki, elkezdenek az együttműködés szellemében viszonyulni a megbeszélésükhöz. a tárgyaláshoz és alternatívák fogalmazódnak meg. A közvetítő összegyűjti a felek ötleteit, javaslatait, majd ezeket együttesen és tárgyilagosan értékelik, megvizsgálva és megértve a másik fél érdekeit és szükségleteit is.
A közvetítői eljárásban a felek mindvégig aktívan vesznek részt, és urai maradnak saját ügyüknek. A felek esélyt kapnak, hogy az addigi, megoldatlanságot eredményező folyamatokat zárójelbe téve, a közvetítői eljárásban mintegy tiszta lappal indulva maguk döntsék el, hogy akarnak – e igazán valamiféle megoldást találni és mentesíteni életüket a konfliktus ballasztjától. A közvetítői eljárás kézzelfogható előnye, hogy az ebben résztvevő felek mindegyike nyertesnek érezheti magát, szemben a pereskedés által megcélzott abszolút nyertes - vesztes kimenetellel.
A közvetítői eljárásban született megállapodásoknál a közvetítő ügyel arra, hogy az mindkét fél javaslatát tartalmazza, és a felek egyaránt elégedettek legyenek azzal. A felek az ilyen eljárásban csak olyasmiben állapodnak meg, ami nemcsak elvileg elfogadható számukra, hanem készek arra, hogy azt önként végre is hajtsák.
Az közvetítői eljárás segítségével létrejött megállapodásokat nem a feleken kívülálló intézmény, hatalmi apparátus fogja majd kikényszeríteni, - ami alól a magát vesztesnek tartó fél általában minden eszközzel törekszik kibújni, - hanem a megállapodást maguk a felek tartják be. Társadalomtudományi felmérések tanúsága szerint az ilyen megállapodásokat a felek mintegy nyolcvan százalékban betartják és ezáltal a konfliktusok nemcsak papíron zárulnak le, hanem a valóságban oldódnak meg.
A MÉK elnökségének határozata alapján 2010. szeptemberétől a MÉK mellett működő közvetítői szolgálat kezdte meg működését. Az eljárási rend ide kattintva megtekinthető.
Dr. Bányai Ferenc a MÉK főtitkára
Preambulum
A közvetítői tevékenységről szóló 2002. évi LV. törvény, az azt módosító
2009. évi LXXV. Törvény és a hatályos jogszabályi rendelkezések alapján
a Magyar Építész Kamara a kamarai közvetítői szolgálatról a következő
eljárási rendet állapítja meg.
1. A közvetői szolgálat működése
Magyar Építész Kamara („MÉK”) a kamarai közvetítői szolgáltatást működtet („KKSZ”) a Magyar Építész Kamara Nonprofit Kft. („MÉK Nonprofit Kft”) útján, amely elvégzi az adminisztrációs és titkársági feladatokat. A közvetítői ülések helyszíne a MÉK székhelye: 1088 Budapest, Ötpacsirta u. 2.
2. A közvetítői nyilvántartás
A KKSZ-ben közreműködő közvetítőkről a Magyar Építész Kamara nyilvántartást („Nyilvántartás”) vezet. A Nyilvántartásba történő felvételről a MÉK Elnöksége dönt. A felvétel alapfeltétele, hogy a közvetítő szerepeljen az IRM által vezetett közvetítői nyilvántartásban és rendelkezzen az akkreditált képzés elvégzését igazoló bizonyítvánnyal. A Nyilvántartásban szereplő közvetítő évente tájékoztatja a MÉK-et, hogy mennyiben tett eleget a jogszabályban előírt továbbképzési kötelezettségnek.
3. A közvetítés köre
A KKSZ tevékenysége kiterjed minden olyan, az építészeti tevékenységgel összefüggő vitára, amelyben a közvetítői tevékenységről szóló 2002. évi LV. Törvény, illetve egyéb vonatkozó jogszabályi előírás alapján nem kizárt a közvetítés.
4. A közvetítő felkérése
4.1. A KKSZ eljárásának feltétele a felek önkéntességén alapuló részvételi szándéka a közvetítői eljárásban, amelyet a felek közös megegyezés alapján írásban vagy elektronikus levélben felkérésként juttatnak el a MÉK-hez.
4.2. A felkérésnek tartalmazni kell:
a) a felek nevét, lakhelyét vagy székhelyét, tartózkodási helyét cégek estében a cégadatokat,
b) ha a felet meghatalmazott képviseli, a meghatalmazott nevét, címét,
c) a vita tárgyát,
d) a közvetítésre felkérni kívánt – a MÉK által vezetett Nyilvántartásban szereplő – személy nevét, vagy arról szóló nyilatkozatot, hogy a KKSZ hivatalból nevezzen ki közvetítőt,
e) nyilatkozatot arról, hogy közös megegyezésük alapján a közöttük fennálló vitás ügy megoldását közvetítői eljárás keretében kívánják rendezni,
f) nyilatkozatot a MÉK kamarai közvetítői szolgálat eljárási rendjének elfogadásáról,
g) a közvetítői tevékenységgel kapcsolatos díj előzetesen fizetendő részének befizetéséről szóló igazolás
4.3. A közvetítésre felkért személy a kérelem kézhezvételét követő 8 napon belül köteles írásban nyilatkozni arról, hogy a felkérést elfogadja-e. Ha a felek által felkért közvetítő a felkérést elfogadja, a közvetítői eljárás lefolytatására, mint közvetítő, ő jogosult. Ha a felkérést nem fogadja el, vagy – a 2002. Évi LV. 25.§ (1) bekezdésében foglaltak szerinti – összeférhetetlenség miatt a felkérést köteles visszautasítani, a felek a kamarai nyilvántartásban új személyt jelölnek, vagy felkérik a Kamarát arra, hogy jelöljön ki más személyt a közvetítésre.
5. A közvetítői eljárás megindítása
5.1. Ha a közvetítő elfogadja a felkérést, a felekhez intézett elfogadó nyilatkozatában meghívja a feleket az első közvetítői megbeszélésre, és tájékoztatja őket a képviselet lehetőségéről.
5.2. A feleket – a 2002. Évi LV. 28.§ (2) bekezdésben foglaltak szerint – a meghatalmazás alapján nagykorú, cselekvőképes személy vagy jogi képviselő képviselheti. A feleknek – jogi személy fél esetében pedig a képviseletére feljogosított személynek – az első közvetítői megbeszélésen, valamint a megállapodás megkötésekor és aláírásakor személyesen, együttesen meg kell jelenniük.
5.3. A közvetítő a közvetítői megbeszélést a Kamarának a közvetítői tevékenység folytatására kijelölt helyiségben, vagy más, a felek számára elfogadható helyen tartja.
5.4. Ha a felek bármelyike az első közvetítői megbeszélést elmulasztja, távollétének jogosságát indokolnia és igazolnia kell. Ebben az esetben a mulasztó fél viseli a másik félnek és a közvetítőnek a meghiúsult megbeszéléssel kapcsolatban felmerült költségeit és kiadásait.
6. A közvetítői eljárás lefolytatása
6.1. A közvetítői eljárás legfeljebb 3 alkalommal, alkalmanként 3 óránál nem hosszabb ideig tartó megbeszélés-sorozat. Az első alkalommal a közvetítők a felek mindegyikével egy-egy órás előkészítő beszélgetést folytatnak, majd sorra kerül az első háromórás, megszakítatlan közös megbeszélés. Ha az első alkalommal nem születik megállapodás, a felek döntenek arról, hogy második megbeszélés legyen-e, és ha igen mikor kerüljön megrendezésre. Ha a három alkalom után a felek között a közvetítői eljárás tárgyában megállapodás nem jött létre, akkor ennek megállapításával egyidejűleg a közvetítői eljárást le kell zárni.
6.2. Az eljárás folyamatának elemei: Bevezetés, megszakítás nélküli idő, eszmecsere, megállapodás kidolgozása, megállapodás megírása, aláírása, az eljárás lezárása, – ha létrejött a megállapodás – utánkövetés.
6.3. Az első közvetítői megbeszélést követő egyes megbeszéléseken a feleknek személyesen vagy – a közvetítő beleegyezésével – képviselőik útján jelen kell lenniük.
6.4. A közvetítő a felek kérésére a közvetítői eljárásban a vitás ügy körülményeiről tudomással bíró más személyeket is meghallgathat.
6.5. A bevezetésben a bemutatkozás és a résztvevők kompetenciájának tisztázását követően a közvetítő ismerteti a saját szerepét, az eljárás célját, az időkereteket. Részletezi az önkéntesség, a titoktartás vonatkozó fogalmát, a különtárgyalás lehetőségét, a vonatkozó kamarai eljárási rend specifikumait, és a megbeszélések időtartamára érvényes viselkedési szabályokat.
6.6. A megszakítás nélküli időben a közvetítő a feleket részletesen meghallgatja, biztosítva, hogy a felek egyenlő elbánásban részesüljenek. Ennek során a felek kifejthetik érdekeik alapján kialakított álláspontjukat és a rendelkezésükre álló iratokat is bemutathatják.
6.7. A felek megállapodásától függően a közvetítő a közvetítői eljárást a felek együttes jelenlétében vagy külön-külön tartott megbeszélések formájában egyaránt lefolytathatja. A közvetítő az egyik féltől kapott tájékoztatást közölheti a másik féllel annak érdekében, hogy a másik fél ennek figyelembevételével álláspontját kialakíthassa, előadhassa, kivéve, ha a tájékoztatást adó fél nyilatkozata szerint a tájékoztatás nem hozható a másik fél tudomására.
7. Szakértő részvétele a közvetítői eljárásban
7.1. A közvetítő a felek egyetértésével szakértőt vehet igénybe. Szakértőként bárki eljárhat, akiben a személyében a felek megegyeznek.
7.2. A szakértő a felkérés kézhezvételétől számított 8 napon belül írásban értesíti a közvetítőt a felkérés elfogadásáról vagy visszautasításáról, és a felkérés elfogadása esetén arról is nyilatkozik, hogy az ügyben érdektelen, illetve nem elfogult.
7.3. A szakértő a szakértői véleményt a rendelkezésére bocsátott iratok alapján a felkérés kézhezvételétől számított 30 napon belül írásban terjeszti elő. A határidő a felek egyetértésével egy alkalommal meghosszabbítható. A felek megállapodásától függően a szakértő a közvetítői megbeszélésen személyesen is részt vehet.
7.4. A szakértő tevékenységéért szakértői díj és költségtérítés jár, amely költségeket a felek viselik egyenlő arányban.
8. A közvetítői eljárás befejezése
8.1. A közvetítői eljárás befejeződik
a) a megállapodás aláírásának napjával,
b) azon a napon, amelyen az egyik fél közli a másik féllel és a közvetítővel, hogy a közvetítői eljárást befejezettnek tekinti,
c) azon a napon, amelyen a felek egybehangzóan kijelentik a közvetítő előtt, hogy kérik a közvetítői eljárás befejezését, vagy
d) a felek eltérő megállapodása hiányában a nyilatkozat aláírásának napjától számított négy hónap elteltével.
8.2. A közvetítő a felek együttes jelenlétében megkötött megállapodást a közvetítői eljárás lefolytatására választott nyelven írásba foglalja, és a megállapodást tartalmazó okiratot a feleknek átadja. A megállapodást a közvetítő és az együttesen, személyesen jelen lévő felek aláírásukkal látják el és megállapodnak az utánkövetés módjáról.
8.3. Ha a közvetítői eljárásban jogtanácsos, közjegyző vagy ügyvéd vett részt közvetítőként, az eljárás során létrejött, írásba foglalt megállapodás alapján joghatás kiváltására alkalmas okiratot nem készíthet és a közvetítő jogtanácsosként vagy ügyvédként annak ellenjegyzésére sem jogosult.
8.4. Ha a megállapodásban névcsere, hibás név- vagy számelírás, számítási hiba vagy más hasonló elírás történt, a felek együttes kérelme alapján a közvetítő - a kérelem kézhezvételét követő - 15 napon belül kijavítja a megállapodást.
8.5. A közvetítői eljárás befejezésével egyidejűleg a közvetítő a felekkel elszámol. A Magyar Építész Kamara Nonprofit Kft. a díj és költségek megfizetését illetve előlegezését számla kiállításával igazolja.
8.6. A Magyar Építész Kamara Nonprofit Kft. a közvetítői eljárás megindítását igazoló nyilatkozatot, a létrejött megállapodást, vagy az eredménytelenül zárult eljárásról (az ok megjelölésével) készített feljegyzést az eljárás befejezését követő 10 évig megőrizni. A felek költségére - kérelmük alapján - a Magyar Építész Kamara Nonprofit Kft. az őrzési idő alatt az iratokról egyszerű másolatot ad ki.
9. A közvetítői eljárással kapcsolatos díj
A kamarai közvetítői szolgáltatás működtetéséért és a közvetítői tevékenységért díj fizetendő, továbbá megtérítendőek a közvetítéssel kapcsolatban előre egyeztetett költségek.
A díjat– eltérő megállapodás hiányában – a felek egymás között egyenlő arányban viselik.
Külön megállapodás hiányában a fél az eljárásban való részvételével felmerült költségeit (pl. utazás, képviselet), valamint az általa meghallgatni kért személy költségeit maga viseli.
Ha a közvetítői eljárás azért fejeződik be, mert az egyik fél az első ülést követően közli a másik féllel és a közvetítővel, hogy a közvetítői eljárást befejezettnek tekinti, akkor az emiatt elmaradt ülés díjának viselése e felet terheli.
A közvetítői eljárással kapcsolatos díj mértékéről a MÉK Elnöksége dönt.
A közvetítői eljárással kapcsolatos díj részletezése:
Az 6.1. pont szerinti eljárás első szakaszának eljárási díja 125.000 Ft + ÁFA.
A felek megegyezése alapján tartandó második és harmadik szakasz díja egyenként
újabb 100.000 Ft + ÁFA.
A szakértő díját a felek ezirányú megegyezése állapítja meg.
MÉK - Elnökségi ülés
Magyar Építészek Háza 2010. február 05. 9.30
Előkészítő anyag
Jelen vannak
Noll Tamás elnök
Ertsey Attila alelnök
Hajnóczi Péter alelnök
Makovényi Ferenc alelnök
Csontos Csaba elnökségi tag
Dulácska Zsolt elnökségi tag
Kalo Emese elnökségi tag
Körmendy János elnökségi tag
Kováts András elnökségi tag
Kampis Miklós FEB elnök
Szalay Tihamér EB elnök
Czétényi Piroska Műemlékvédelmi tagozat elnök
O.Ecker Judit Belsőépítész tagozat elnök
Schuchmann Péter Táj- és kertépítész tagozat elnök
Dr. Enczi János mb. főtitkár
Dér Andrea elnökségi titkár
Mellékletek
Meghívó – napirend
Jelenléti ív
Napirend
A jelenlevők a kiküldött napirendet Schuchmann Péter kérésére módosítva elfogadták.
1.0. Kert- és tájtervezői tagozat 2010. évi programja
Sch.P. ismertette a tagozat programját: Tágszem honlap működtetése, Év kertje pályázatban részvétel, a nemzetközi szervezetbe való bekapcsolódás, NKA pályázat kiadványra és nemzetközi szervezet tagdíjára.
2.0 Elnöki tájékoztatás az elmúlt időszak eseményeiről 2010.01.22. – 2010. 02. 05.
2.1. MÉK – Szakmagyakorlási munkabizottság alakuló ülése - 01.22.
A bizottságnak a következő problémás területeket kellene megvizsgálni és a megoldásokat megtalálni:
- Díjszámítás – szolgáltatás – szerződés egységének megteremtése és gyakorlati alkalmazása
- Szabványok helyzetének áttekintése – rugalmas szabályozási rendszer (útmutató) kidolgozása
- Mintadokumentáció kidolgozása, amely segítségül szolgál a teljes tervezési – engedélyezési – kivitelezési folyamat felülvizsgálatához.
2.2. MÉK – MMK Beruházás lebonyolító jogosultsági vizsgaegyeztetés – 01. 22.
HP alelnök és dr. Gáts Andrea egyeztetést folytatott a mérnökkamarával a két szervezet által külön-külön lefolytatandó vizsgarendszer követelményeinek egységesítésére.
2.3. MÉK – Belsőépítészeti tagozat ülése 01. 25.
A tagozat ülésén NT ismertette a kamara munkatervét, bizottságok munkáját.
2.4. Ybl Miklós díjbíráló bizottsági ülése – 01.25.
NT elnök és Eltér István exelnök együtt képviselte a kamarát.
2010. március 15-én lesz az Ybl-díj átadás, és egyszeri alkalommal ebben az évben április 6-án a posztumusz Ybl-díj átadása.
2.5. Főépítészi kollégium elnökségének ülése – 01. 26.
Phillip Frigyes elnök meghívására a kamara elnökségének tagjai (NT, CSCS, DZS, KJ) részt vettek a kollégium elnökségi ülésén. A egyeztetésre került a két szervezet programja, együttműködése. A 2002. évi együttműködési megállapodást felek megújítják. A következő MÉK elnökségi ülésre meghívást kap a kollégium elnöke.
2.6. NÉT – Nemzeti Építészeti Tanács – munkaértekezlet – 01. 26.
- Építészetpolitika – tervezet véglegesítése, szövegjavaslatok és kamarai álláspont 02.22.-ig
- Duna stratégia – helyzetkép – tájékoztató a következő ülése
- EFAP 2011 évi magyar rendezvény előkészítése
- Célalap - építészeti kultúra programok – pályázati lehetőségek megbeszélése
- következő ülés február 9. 15.00
2.7. NFGM – Magyar Mária – jogalkotási terv és kamarai kezdeményezések megbeszélés – 01. 28.
NT és KJ valamint Magyar Mária és Szabó Zsuzsa vett részt az egyeztetése.
2.8. Magyar Létesítményüzemeltető Társaság – Czerny József elnök – találkozó 01. 28.
MÉK – MLT működésének áttekintése, az és együttműködés lehetőségeinek megbeszélése.
Magyar Létesítménygazdálkodási Stratégia – tervezet megismerése
2.9. Magyar Építészek IV. Nagyhajós Tengeri Bajnoksága – 2010. szervezés - 02.01.
MÉK – MÉSZ közös rendezésben 2010. évben, IV. alkalommal megrendezésre kerül a bajnokság aug.21-28. között, Sibenik – Közép-Adria. Megállapodás született a Westport Kft-fel a flottilla biztosítására. A bajnokság megrendezésének költségvetési kihatása minimális, a győztesek díjazására – kupák vásárlása max. 30 ezer Ft értékben. A flottilla teljes költséget a résztvevők fedezik.
2.10. MÉK – HUNGEXPO kiállítás-konferenciaszervezési együttműködés – 02. 02.
NT és Dér Andrea valamint Szalai Levente és Juhász Andrea részvételével egyeztetés történt a Construma 2010. évi kiállításon való részvételről, a kamara tagjainak ingyenes belépéséről és az konferenciák megrendezéséről. A Hungexpo ebben az évben is biztosítja az ingyenes belépést, a kiállításon a helyszínt és két szakmai konferencia megrendezésének technikai feltételeit. A Hungexpo a kamara részére 2 db VIP kártyát biztosított, amelyet az elnökség tagjai használhatnak.
2.11. Jogszabály-véleményezések egyeztetése és megküldése a NFGM részére – 02. 02.
Részletesen lásd: Jogi mb.
2.12. Gazdasági Verseny Hivatal észrevételei a kamarai szabályzatokról – 02. 02.
A GVH megküldte a Díjszámítási szabályzatról, a szerződésekről és a kamarai szabályzatok versenyellenes rendelkezéseiről.
2.13. Etikai Bizottsági ülés – 02.04.
2.0. Felügyelő Bizottság tájékoztató
Kampis Miklós elnök bejelentett, hogy a FEB csatlakozik az elnökség felajánlásához, és lemond a 2009. nov. 20.-dec.31. közötti tiszteletdíjáról.
3.0. Etikai Bizottság tájékoztató – Szalay Tihamér
Az etikai eljárások egyszerűsítéséhez szükséges a jogi háttér megteremtése az MMK-val összefogva, mert rendkívül költséges és bonyolult a jelenlegi eljárási rend.
Fontos lenne erről az MMK elnökét tájékoztatni.
4.0. Munkabizottságok
4.1. Külügyi mb. – Noll Tamás
4.2. Oktatási mb. – dr. Makovényi Ferenc
A BME Várostervezési Tanszékén végzettek tervezési jogosultságának ügyét kell a MÉK Területi és településrendezési tagozatának, a Jogi és Oktatási MB-nek áttekinteni, végül a MÉK Elnöksége fog dönteni az ügyben.
4.3. Diploma-azonosító bizottság – dr. Hajnóczi Péter
4.4. Jogosultsági vizsgabizottság – dr. Hajnóczi Péter
A Beruházás lebonyolító vizsgánál az építészek a MÉK-nél, a mérnökök az MMK-nál fognak vizsgázni közös követelményrendszer alapján. A vizsga lebonyolítása különböző a két kamaránál.
4.5. Továbbképzési mb. – Dulácska Zsolt
Mb ülés - 02.03. ülés
Beérkezett pályázatok és egyéni kérvények elbírálása.
Döntés aktuális kérdésekben:
- problémát jelző pályázói kérések megtárgyalása
- átfutó programokkal kapcsolatok eljárás és törzsszám.
Tagozatok: Nemes Zoltán beszámolt az előkészítés alatt lévő FÁNK bemutató rendezvényről.
Ellenőrzés: Kovács József beszámolója a Muszasi Kft által tartott továbbképzéséről
(szálerősítésű szerkezet-megerősítések, dermesztett beton, új típusú rögzítőelemek)
Egyebek:
Szakbizottság költségkeretének ismertetése. Nincs MÉK költségkeret, a továbbképzéssel kapcsolatos kamarai tevékenységeknek a befolyt elbírálási díjakból kell működniük.
2010-es TK pályázatkiírás előkészítése.
A TK rendelet módosítására a minisztériumnak benyújtott javaslat ismertetése. (Dulácska)
A MÉK on-line továbbképzési információs rendszerének tervezete, ismertetés. (Dulácska)
Az ülésteremben az online internet elérés hiányának felvetése.
A továbbképzési bírálat díj alól szükséges a mentességek körét tovább bővíteni, pl. MTA
16/2010. (02.05.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MAGYAR ÉPÍTÉSZ KAMARA ÉVES DÍJTÁBLÁZATA
Az Elnökség a Pénzügyi és gazdálkodási szabályzat szerinti díjtáblázatot egyhangú szavazással, a 1. számú melléklet szerint teszi közzé. A táblázat egységes szerkezetben tartalmazza a jogszabály által elrendelt díjakat. Érvényes: 2010. február 15-től.
17/2010. (02.05.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége egyhangú szavazással úgy dönt, hogy a továbbképzési elbírálási díj alól mentesülők körét kiegészíti az MTA-val amennyiben a rendezvény ingyenes a résztvevők számára. A továbbképzési elbírálási díj alóli egyedi mentességet a MÉK elnökénél kell kérelmezni.
4.5. Szakmapolitikai mb. – Ertsey Attila
A bizottság az alábbi területeken tervezi szakmai állásfoglalás, ajánlás kidolgozását:
- Uniós pályázati rendszer helyzete – Vásárhelyi Dániel
- Fenntarthatóság, lakáspolitika – Novák Ágnes
- Zöldfelület szabályozási kérdések – Medgyasszay Péter
- Decentralizált energiaellátás – Medgyasszay Péter
- Határon túli együttműködés – Ertsey Attila
- Kamarák és a kormányzati struktúrával összefüggése – Halmos György
- Kommunikáció – Zimborás Gábor
- Kamarai struktúra, reform – Ertsey Attila
- Vidékfejlesztés, leader programok, főépítészek – Bodonyi Csaba DLA
N.T. a választások előtt a kész kamarai programmal a területi kamaráknak meg kellene keresniük a képviselőjelölteket.
4.6. Jogi mb. – Körmendy János
Bizottsági ülés 02.04.
Kiadott jogszabály-véleményezések – javaslatok
Belsőépítészek jogosultságának ügye. Példagyűjtemény felállításának terve a jogszabály-módosítások hátteréül.
4.7. Tervpályázati mb. – Kalo Emese
Új pályázati kiírások véleményezése:
- Siófok – Kenyérgyár – kulturális központ
- Debrecen – Egyetemi Hallgatói Központ
- Pestszentimre – Óvodaközpont
Reklamáció: - Szombathely - Színház
A 137-es kormányrendelethez aktualizált módosító javaslatok összegyűjtése
4.8. Versenyfelügyeleti - közbeszerzési mb. – Kováts András
A bizottság kiegészült Barta Judit jogásszal.
NT: a szerzői jogi és a közbeszerzési tv-t kell áttekinteni és módosító javaslatokat tenni.
Közbeszerzési figyelő szolgáltatás indul a MÉK honlapján február végéig.
E.J.: építészeti alapfogalmakat szükséges tisztázni, pl. tenderterv.
4.9. Szakmagyakorlási mb. – Csontos Csaba
A bizottság felvette a kapcsolatot a Szabványügyi Testület elnökével.
N.T. - a bizottság feladata a Költségbecslési segédlet megjelentetése.
5. Tagozatok beszámolója és munkaterve
5.1. Belsőépítészeti tagozat – O. Ecker Judit
2010. évi tagozati program fő elemei: belsőépítész tervezői jogosultság megszűnésének ügye, Szakrális terek konferencia 4. megrendezése, Mikó Sándor belsőépítészről kiadvány megjelentetése a magyar belsőépítészek könyvsorozatban, Szrogh György emléktábla helyreállítása, Németh István emléktábla készítése. Kiállítások 2010. évben: Év belsőépítésze 2009. Dragonits Márta, Preisrich Anikó, Mikó Sándor könyv. Belsőépítész diplomadíj kiadása.
5.2. Műemlékvédelmi tagozat – Czétényi Piroska
Műemléki fogalomtár háttéranyagát a tagozat egy éve elkészítette, átadta a minisztériumnak, de közzétételre még nem került. Tisztázni kell a közzététel lehetőségét. (NT)
5.3. Településtervezési és rendezési tagozat
6.0. Költségvetés – tervezet
N.T. A MÉK mellett a MÉK Kft könyvelése is átkerül az Adeko Kft-hez.
A MÉK-nek a vállalt programnak megfelelően az országosan 350 millió Ft tagdíj hatékony felhasználását figyelembe véve kell a költségvetést kidolgozni. A területi kamarákat fel kell kérni, hogy hangolják össze munkájukat és költségvetésüket a MÉK-kel, biztosítsák a MÉK programjának a pénzügyi fedezetét.
O.E.J. kéri, hogy a jövőben a tagozati terhére történő kifizetés csak a tagozatvezető ellenjegyzésével történhessen.
7.0 Területi Elnökök Tanácsa – február 05 – 06
8.0. Egyebek
8.1. Főtitkári munkakör betöltése – dr. Vincze Attila jelölése
NT, MF és EA meghallgatták dr. Vincze Attilát, aki részmunkaidőben (napi 4 órában) dolgozna, mellette továbbra is tanít az ELTE-n.
18/2010. (02.05.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége egyhangú határozattal felkéri Noll Tamás elnököt, hogy a főtitkári munkakör ellátására dr. Vincze Attilát kérje fel, egyúttal szüntesse meg dr. Enczi János ideiglenes főtitkári megbízását.
Sz.T. az etikai eljárási díjat a tv módosítás miatt az ügy lezárulta után lehet beszedni az elmarasztalt féltől. A területi kamarákat erről informálni szükséges.
N.T. Dr. Enczi János tájékoztassa erről a területi kamarákat a titkári értekezleten.
MMK e-mail útján tájékoztatta a MÉK-et a jan. 20-tól érvényes közbeszerzési moratóriumra vonatkozó felülvizsgálati kérelméről.
Következő Elnökségi ülés
Az elnökség 2010. február 19.-én 9.30 –kor tartja a következő ülését. Ez egyben a Meghívó.
Az ülés befejezve: 12.15
Emlékeztetőt összeállította: Dér Andrea elnökségi titkár
Ellenjegyezte: Noll Tamás elnök
1. számú melléklet
16/2010. (02.05.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MAGYAR ÉPÍTÉSZ KAMARA ÉVES DÍJTÁBLÁZATA
Az Elnökség a Pénzügyi és gazdálkodási szabályzattal összhangban a szabályzat szerinti díjtáblázatot egyhangúlag az alábbiak szerint teszi közzé a jogszabály által elrendelt díjakkal egységes szerkezetben. Érvényes: 2010. február 15-től.
Díjcsoport
|
Díjfajta
|
Mértéke
|
Befizetendő
|
Összege
|
tagdíj
|
tagdíj
|
(a tagdíj) 100 %
|
a területi kamara számlájára
|
44.000.-Ft
|
késedelmi pótlék
|
a területi
alapszabály szerint
|
a területi kamara számlájára
|
változó
| |
tagsági eljárásban
fizetendő díjak
|
regisztrációs díj 1. fok
|
a tagdíj 50 %-a
|
a területi kamara számlájára
|
22.000.-Ft
|
regisztrációs díj 2. fok
|
a tagdíj 25 %-a
|
a MÉK számlájára
|
11.000.-Ft
| |
helyreállítási díj 1. fok
|
a tagdíj 25 %-a
|
a területi kamara számlájára
|
11.000.-Ft
| |
névjegyzéki
eljárásban fizetendő igazgatási szolgáltatási díjak*
|
névjegyzékbevétel 1. fokú díja
|
jogszabály szerint
|
a területi kamara számlájára
|
30.000.-Ft
|
egyidejűleg benyújtott további kérelmek I. fokú díja
|
jogszabály szerint
|
a területi kamara számlája
|
15.000.-Ft
| |
eseti tervezési, felelős műszaki vezetői, műszaki ellenőri
engedély 1. fokú díja
|
jogszabály szerint
|
a területi kamara számlájára
|
20.000.-Ft
| |
továbbképzés elvégzését igazoló hatósági bizonyítvány díja
| ||||
jogosultság igazolásának díja
|
jogszabály szerint
|
a területi kamara számlájára
|
5.000.-Ft
| |
beruházáslebonyolító,
energetikai tanúsító névjegyzéki bejelentésének díja
| ||||
névjegyzéki ügy, eseti engedély 2. fokú díja
|
jogszabály szerint
|
a MÉK számlájára
|
30.000.-Ft
| |
Szolgáltatási díjak
|
önkéntes szolgáltatási díj (kamarai tagsággal nem
rendelkezők)
|
a tagdíj 50%-a
|
a területi kamara számlájára
|
22.000.-Ft
|
Építész Közlöny éves előfizetési díja**
|
a MÉK elnöksége által meghatározott
|
a forgalmazó kamara számlájára
|
4.000.-Ft+áfa
| |
Építész Évkönyv ára**
|
3.000.-Ft+áfa
| |||
Továbbképzési bírálati díj: Kötelező tanfolyam és a min.
12 órás egyéb tanfolyam, előadássorozat
|
a MÉK elnöksége által meghatározott
|
MÉK Logisztikai és
Koordinációs Kft. számlájára
|
50.000.-Ft + áfa
| |
Szabadon választható 12 órát meg nem haladó rendezvény.
|
25.000.-Ft + áfa
| |||
Átfutó program szabadon választható témakörben
|
20.000.-Ft + áfa
| |||
Egyéni magánszemély kérelem **
|
8.000.-Ft + áfa
| |||
egyéb bevételek
|
etikai pénzbírság-1. fokon kiszabott
|
változó, a törvényi maximum erejéig
|
területi kamara
számlájára
|
változó
|
etikai pénzbírság-2. fokon kiszabott
|
MÉK számlájára
| |||
elsőfokú
etikai-fegyelmi eljárási költségátalány
|
Fix összegű, a MÉK Alapszabályában meghatározottak alapján
|
területi kamara számlájára
|
20.000.-Ft.
| |
másodfokú
etikai-fegyelmi eljárási költségátalány
|
MÉK számlájára
|
20.000.-Ft.
|
Az elsőfokú Etikai-fegyelmi eljárás költségátalánya 2010.
január 1. napjától hatályos (a MÉK Elnökségének 35/2009. (XII.11.) sz.
határozata alapján), azt megelőzően indult eljárásban nem alkalmazható.
A továbbképzés bírálati díjait 2010. február 15. napjától
benyújtott kérelmek esetén kell a MÉK Koordinációs és Logisztikai Kft.
számlájára befizetni a MÉK Elnökségének 16/2010. (02.05.) sz. határozata
alapján.
* Az épített környezet
alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény alapján
** Az itt felsorolt szolgáltatásait a MÉK
térítésmentesen biztosítja a MÉK Alapszabályában, illetve a www.mek.hu
honlap továbbképzés menüpontjában megjelölt személyek és szervezetek számára.